Riksbyggen toppar kategorin nyproduktion av bostäder när det gäller kännedom, förtroende och Top of mind i hela riket. Det visar undersökningen Schibsted Industry Report.

– Marknaden för nyproduktion är extremt konkurrensutsatt och trycket i kategorin är stort. Därför är det extra glädjande att se resultatet av Schibsted Industry Report. Riksbyggen har fokuserat på att påverka människors uppfattning om varumärket med hjälp av breda medier och ett emotionellt anslag i reklamkonceptet Välkommen verkligheten som lanserades i april förra året, säger Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.

>> Läs: Scholz & Friends lanserar konceptet

>> Läs: Om Välkommen verkligheten

Riksbyggen hade en kännedom på 93 procent sett till hela riket att jämföra med fjolåret då samma siffra var 90 procent. När det gäller förtroende hamnar Riksbyggen som en tydlig ledare på 55 procent, fem procentenheter före tvåan i undersökningen. Även för Top of mind är Riksbyggen en klar etta på 55 procent, sex procentenheter före tvåan i undersökningen.

Schibsted genomför varje år en stor branschstudie bland 34 000 panelister som svarar på ett stort antal frågor inom kategorin nyproduktion av bostäder. Panelen består av ett representativt urval av män och kvinnor i såväl storstad som hela riket. Frågorna rör både inställningar till nyproduktion generellt samt uppfattningar om branschens olika aktörer.

– Resultatet av undersökningen är ett kvitto på att marknadsstrategin vi arbetat med det senaste året varit framgångsrik. Ett starkt varumärke är inte ett självändamål utan en viktig del i Riksbyggens arbete med att skapa samhällsnytta, både i nyproduktionen och i arbetet som sedan följer med att ta hand om de färdiga bostäderna på ett hållbart sätt, säger Britta von Schoultz, chef kommunikation och marknad på Riksbyggen.

>> Ladda ner: Hämta rapporten här

– Det är andra året vi genomför denna studie till förmån för våra annonsörer inom branschen och vi ser nu fram emot att genomföra nästa studie under slutet av 2019. Vi kan på så sätt fortsätta att analysera marknadstrender över tid, säger Hanne Widemar, Insight Specialist Schibsted Sverige.

För mer information:

Annika Bagge

Annika Bagge

Marknadschef Riksbyggen
Johan Welander

Johan Welander

Account Director Scholz & Friends

Om Riksbyggen

Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar bostäder i nyproduktion, både bostads- och hyresrätter. Riksbyggen är också en av Sveriges största fastighetsförvaltare med bostadsrättsföreningar samt kommersiella och offentliga fastighetsägare som kunder. Riksbyggens företagsidé är att skapa attraktiva och hållbara boenden för alla.

Om konceptet

När vi tog fram konceptet Välkommen till Verkligheten gjordes detta utifrån insikten att målgruppen var trött på de perfekta bilderna av livet som alltför många bostadleverantörer kommunicerar. Vår målgrupp efterfrågade något mer äkta som de kunde identifiera sig med. Kärnfamiljen har ersatts av många olika konstellationer där bonusfamiljer, mixade familjer, familjer med två pappor eller två mammor är möjligt. Detta måste också återspeglas i kommunikationen.

Målsättningen är att vi med mer känsla än tidigare ska lyfta vad Riksbyggen står för och att vi skapar attraktiva och hållbara boendemiljöer för alla.